MEDLEMS LOG IND

Medlemsnr.:
Postnr.:

”Vi smider da ikke mad ud” 

Hvert år smider danskerne mad i skraldespanden for 16 mia. kr. Det svarer til 63 kilo mad pr. dansker. Og tendensen er stigende. Alligevel opfatter vi ikke os selv som ’madspildere’. Det viser en ny rapport fra FDB.
11 maj 2011 

I rapporten ’Forbrugere: Vi smider ikke mad ud!’ følger FDB seks familier i en uge – fra indkøb, tilberedning og madlavning til maden bliver spist eller smidt ud.

Konklusionen fra rapporten er klar: Madspild bliver opfattet som umoralsk frås og som spild af penge og dermed som noget, der ikke hører hjemme i det billede, vi har af os selv. I rapporten siger deltagerne bl.a.: ”Det er lidt ligesom at hælde penge ud i skraldespanden.” og: ”Det er dårlig moral!”

I tråd med denne opfattelse viser FDB Analyse, at 64% af os mener, at vi kun smider lidt eller næsten intet ud efter aftensmaden, og hele 94% af os mener, at vi slet intet eller kun lidt smider ud efter morgenmaden.

”Trods de stigende mængder mad, der bliver smidt ud, så opfatter vi ikke os selv som ’madspildere’. Det hænger sammen med, at vi rent faktisk går op i ikke at smide mad ud, og at vi gør en hel del for at undgå madspild derhjemme.”, siger Signe Didde Frese, specialkonsulent for miljø- og klima i FDB.

Når vi så smider mad ud, viser rapporten, at vi ofte ikke opfatter udsmidet som spild, men som affald – og dermed som noget, der netop skal i skraldespanden.

Det hænger bl.a. sammen med, at halvdelen af befolkningen ikke kender forskel på datomærkningerne ’mindst holdbar til’ og ’sidste anvendelsesdato’. Vi tolker nemlig ’mindst holdbar til’ som om, at varen er for gammel, hvis datoen er overskredet. Derfor smider vi den ofte ud. En anden forklaring er, at frugt og grønt bliver opfattet ’for gammelt’, hvis ikke det er helt frisk og sprødt.

På baggrund af rapportens konklusioner mener FDB, at kampagnerne mod madspild fremover skal gribes anderledes an, hvis vi skal ændre adfærd og reducere madspildet.

”Når vi ikke opfatter os selv som nogen, der smider mad ud, så bliver vi heller ikke påvirket af kampagner, der fortæller os, at vi ikke skal smide mad ud. En ikke-ryger bliver jo heller ikke påvirket af en rygestop-kampagne. Der er i stedet behov for at stille skarpt på, hvad madspild er, og hvorfor det sker, så vi på den måde bliver opmærksomme på hvad, hvorfor og hvornår, vi smider mad ud.”, siger Signe Didde Frese.

Samtidig anbefaler FDB også større fokus på at udvikle emballage, der kan genlukkes samt betydningen af pakningsstørrelser. Derudover kan opskrifter, der inspirerer til, at resterne indgår i nye retter og måltider, også være en måde at engagere og inspirere til at reducere spild.


Gode råd til at komme madspild til livs:

  • Husk resterne i køleskabet!
  • Brug sanserne: smag på og lugt til maden for at bestemme om den er for gammel, i stedet for at lade ’mindst holdbart til’ afgøre sagen.
  • Lav ikke for meget mad og øs ikke for meget op på tallerkenen – så undgår du at smide maden ud.
  • Lav indkøbsliste eller madplan: så minimerer du risikoen for at købe for meget ind, og for at dine varer bliver for gamle.


Hent rapporten ’Forbrugere: Vi smider ikke mad ud!’ her

Download konklusionerne fra FDB Analyse

For yderligere information, interviews, billeder mv. kontakt kommunikationskonsulent Nette Kirkegaard på 5221 2155 eller nk@fdb.dk